Friday, January 22, 2010

Dari aku kepada kamu.

Assalamualaikum saya ucapkan kepada anda yang sudi membaca coretanku.

Baru saja aku terbaca penulisan dari seorang blogger yang berbicara tentang boikot.
Aku ada beberapa point untuk bantah.

Malas pula untuk copy paste entry beliau.
Linkkan saja lah. LINK

Beliau kata "dari asyik berboikot, baik tengok diri dulu, iman kemana ape ke mana."
Bg aku, setiap yang berlaku pada kita datang dengan sebab. Apa tindakan kita kepadanya. Even benda kecik pun. Allah akan tanya kat akhirat nanti. jadi di sini ingin aku bantah lagi kata beliau. bukannya boikot yahudi. ya memang bukan semua yahudi jahat. sebab itu kita bukan boikot yahudi. aku hanyalah memboikot company israel. ya bukan semua orang israel itu jahat. aku tau. tapi yang paling jelas berkaitan dengan isu palestin sekarang adalah israel. jadi apa aku harus buat dengan semua benda yang ada depan mata aku ni? aku buat donno je ke? consume anything i like? ke?..

mm.. juga beliau katakan boikot bukan sunnah nabi. aku tidaklah arif tentang kisah2 nabi. aku juga bukan dari sekolah agama.waktu kecik pun aku hanya baca buku2disney princess. yang aku tahu, zaman nabi, cara peperangannya lain, iaitu secara terang-terangan. sedarkah kita yang sebenarnya kita sekarang berada dalam peperangan dan kita semakin kalah dengan mereka? ha. beberapa kali juga aku berborak dengan abang sulong aku tentang isu ini. cara peperangan mereka kenakan atas kita zaman ini sungguh licik sehingga kita tak perasan pun. yang kita pentingkan hanya hidup kita. aku sedikit sedih. banyak sungguh aku nak cakap pasal ni, tapi sedikit sukar untuk sampaikannya dalam blog. konspirasi demi konspirasi. dari dulu sampai sekarang. dari television, fesyen, hiburan dunia, cara hidup "bertamadun" kata orang putih. kuat sungguh tipu daya dunia ni kepada manusia sehinggakan kita berpihak kepada yang salah. manusia tak sedar. igt tak kita tentang keadaan akhir zaman yang nabi pesan? hmm..

Islam melarang umatnya memulakan peperangan. haram sama sekali. tapi kita wajib defend dan mempertahankan diri di dalam peperangan kan? jadi jika kita sudah sedar bahawa kita sekarang di dalam peperangan yang amat besar dan kita semakin kalah dengan tipu daya mereka, adakah tindakan terbaik dari kita hanya membodohkan diri? tidak kan?

a'udhubillahiminasyaitanirrajeem. izinkan aku terus berbicara tentang ini tanpa mengikut perasaan dan hasutan2 pendengki. amin ya rabbal 'alamin.

"tidak sempurna iman jika kau tidur dalam kekenyangan, sedang jiran tetanggamu menangis kerana kelaparan."

ok sekarang kita berbicara tentang iman. hadith Nabi SAW mengatakan tidak sempurnalah iman kita jika tidak menghiraukan nasib orang2 sekeliling kita. "a man is not a true believer if he does not wish for his brothers what he wish for himself". ini hadith nabi yang Ustaz Spahic Omer ajarkan pada aku satu ketika dulu. Satu soalan:-


Siapakah mereka ini pada kita? sudah tentu saudara kita kn.. adakah mereka menangis kerana kelaparan? kita sendiri tahu apa punca tangisan mereka.. Ya benar, orang2 melayu islam di sini juga saudara kita. jika kita boikot untuk selamatkan saudara kita di palestine, nanti orang melayu yang bekerja di McDonald's tak dapat gaji pulak.. kesian.. ah sudah, mana satu kita nak tolong ni?

ok mari menganalisa. kalau orang melayu berhenti kerja di McDonald's, banyak lagi alternatif untuk cari pendapatan. keluarga mereka pun insyaAllah selamat dari ancaman musuh merbahaya. lagipun makanan, minuman yang kita nak boikot ni tidaklah menyihatkan badan mane pun.. kita sendiri sedia maklum, takpe kot kalau kita kurang2kan.. kita jugak yang sihat. ini cuma contoh kecil. zaman sekarang ni dah banyak alternatif kita boleh pilih.. tak mati pun kalau kita cari alternatif lain tu kn?

bagi aku, tak salah jika kita memberikan keutamaan lebih kepada saudara kita yang menderita di luar sana dek kelakuan jahat para kafirun yang dengki. Umat harus berpadu, umat harus menyatu.

Doa sahaja tidak cukup jika tiada usaha kan? Jadi, usaha kita harus mengiringi setiap doa kita kepada Allah.

Teringat kata2 Ustaz Jasri waktu di Matrikulasi PJ dulu. Kita boikot apa yang tak memudaratkan kita je la.. kalau takde alternatif dan terpaksa consume jugak, takpe.. Kalau dah darurat betul tu, takpe.. *igt ye.. kalau dah DARURAT. belum DARURAT lagi kn? ^_^

aku juga bukanlah alim ulama yang layak untuk mengeluarkan fatwa. tapi aku cuma tulis apa bagi aku adalah benar. kita diberi kebebasan bersuara. jadi ini suara aku.

No comments: