Saturday, March 20, 2010

tajuk entri kali ini . . . .

Apa Yang Buat Aku Berubah?

1. Kesalahan lalu. Dlm lagu brothers ade kate "Jgn diulang kesilapan lama. Bersama kita pastikannya. Kerna orang beriman tidak melakukan kesilapan berulang kali.." Kata2 tu slalu wat aku terpikir..

2. Pesan kawan aku sorang ni. Bila hati kita gelisah atau sedih, tandanya hidayah nk dtg. Tp terpulang pada kita nak amik hidayah yang baik atau buruk. Kalau kita mencaci2 masalah kita, buruklah akibatnya pada diri sendiri. Sebaliknya, bila hati sedih dan resah, banyakkanlah berzikir dan baca al-Quran moga2 kita dapat hidayah yang baik dan dapat benefit kita sendiri.

So, setiap kali aku ade masalah ke ape ke, mostly aku refer kepada Allah.. Allah pn da janji dengan mengingati Dia hati akan tenang.. mmg betul pun janji tu kn.. Infact, bkn saja hati kita tenang, hati kita pn akan terbuka untuk jalan yang lebih baik dari sebelumnya.

3. Lepas saja musibah berlalu, aku pikir balik apa hikmah yg Allah nk tunjuk.. Aku pahamkan.. Pahamkan dan pahamkan.. So I get a better understanding why this and that happened.. So ape2 silap aku yg aku analyze tu aku cuba perbaiki.. Sheikh Said Rageah berkata "if u made a mistake, and you learn from it, then it is not a mistake. It is a lesson. but if u do the same mistake over and over again and say "oops that's another mistake", then that makes u a fool." I dont wanna be a fool..

4. Semuanya bermula dengan hati kita. Kalau hati kita nak berubah, insyaAllah akan berubah.. Sbb Allah tu Maha Memperkenankan Pinta kan. Kalau kita nak jadi jahat pun, kita akan jadi jahat.. So, apa2 pun jangan salahkan surrounding atau environment, salahkan diri sendiri dulu..

mm.. tujuan aku post entri ni sbb aku kalau bleh nk encourage org lain to change sama2.. nnt kalau aku igt lagi ape sebab2 aku berubah, aku post lg.. ustaz pesan, berpesan2lah biarpun tiada yang mendengar (atau membaca) .. So, itulah dia.. Dan yang di atas ni mungkin berfungsi pada aku dan tidak pada orang lain tapi aku rasa formula dia lebih kurang sama.. kalau ade yg nk tambah or tolak or bawak berbincang pn boleh... silakan..

Wallahua'lam.

No comments: