Tuesday, September 1, 2009

"Damn", perempuan dan MasyaAllah.

©H1N1 dan kiamat,
©mati,
©kerja dan keluarga,
©pemberian itu misteri,
©sahabat2,
©masjid dan imam terawih,
©aku dan kekuranganku,
©palestin dan kealpaanku,
©extreme dan balance,

©damn, perempuan dan masyaAllah
.

Mari kita rungkaikan keyword2 di atas.
Dari bawah k. Entah kenapa, aku memang suka gunakan reverse method ni.
Kalau baca buku pun kekadang aku lebih suka selak belakang dulu nk tgk isi sebenarnya tentang apa.

"Damn", perempuan dan masyaAllah.
Aku nak minta maaf sangat2 kalau apa yang aku akan tulis di bawah ni mengguris hati tuan pembaca. Isu yang ingin aku ketengahkan kali ni berkait dengan percakapan kita seharian. Tentang perkataan "damn" yang sering digunakan sehingga menjadi tabiat kita.
Na'uzubillah. Bagi aku sendiri, aku tak suka dengar orang cakap perkataan tu.
Entah. Macam kelakar bunyinya.

damned

–adjective
1. condemned or doomed, esp. to eternal punishment: the wailing of damned souls.
2. detestable; loathsome: Get that damned dog out of here!
3. complete; absolute; utter: a damned nuisance; a damned fool.
4. Informal. extraordinary; amazing: It was the damnedest thing I'd ever seen.
–noun
5. the damned, those condemned to suffer eternal punishment.
–adverb
6. extremely; very; absolutely: a damned good singer; too damned lazy.
7. damned well, Informal. certainly or without doubt; emphatically: You damned well better say you're sorry! Also, damn well.

Entahlah. Aku tak tahu apa masalah sebenar aku dengan perkataan ni.
Mungkin sebab kurang sopan. Lebih-lebih lagi bila perempuan yang gunakan.
Aku.. tak suka la..

Baru-baru ni kelas ngan Spahic lagi. Bercakap tentang implementation perkataan MasyaAllah.
Ustaz berkata , bila kita nak puji apa-apa / siapa-siapa, kita perlulah iringkan perkataan MasyaAllah. Sebab apa2 bakat atau kelebihan yang ada pada manusia, adalah kurniaan dari Allah. Ustaz menyifatkan pujian-pujian kepada manusia tanpa credit to Allah samalah seperti plagiarism.
Kalau dalam exam-exam, orang sibuk pasal plagiarism. Mcm tu jugaklah kita kena apply dalam hidup seharian kita.

Islam itu kan indah. ;)
Mari guna perkataan yang indah2 aje~

Aku pun tengah slowly mengubah cara aku..
Jom sesame~ \(^_^)/

1 comment:

nuradajz said...

saya setuju ngan fawi..
tak suka gak org guna perkataan 'damn' tu..
tak sopan..
jagalah bicara kita