Tuesday, September 1, 2009

Extreme dan balance

©H1N1 dan kiamat,
©mati,
©kerja dan keluarga,
©pemberian itu misteri,
©sahabat2,
©masjid dan imam terawih,
©aku dan kekuranganku,
©palestin dan kealpaanku,
©extreme dan balance,

©damn, perempuan dan masyaAllah
.

Kali ni kita cakap tentang extreme dan balance pula.
Kenapa aku terfikir nak cakap pasal ni?

Sebab.. hari tu, ade kawan rapat aku ni.
Dia mintak pendapat aku tentang "berguru".
Berguru tentang ilmu agama.

Bagi aku yang cetek ilmu agama, aku kurang faham apa yang dia nak "berguru"kan sebenarnya.
Tapi agak mendalam jugak apa yang dia cerita. Aku pn tak tahu macam mana nak cerita dekat sini. Tapi nak senangkan cerita, kalau orang yang takde basic agama sangat, bahaya sebab takut terpesong dan taksub. Ini pendapat2 yang aku dapatkan dari kawan-kawan aku yang ada background agama lebih dari aku la. Yang aku boleh percaya.

Aku takut jugak kawan aku sorang ni tersesat atau apa-apa. Aku risau sangat-sangat sebenarnya. Aku tanya kat dia, "Lepas awak belajar semua tu, faedahnya ke mana?". Dia jawab "Faedahnya untuk saya sendiri la".

Pendapat aku, lebih baik kita fokus dalam menjadi seorang muslim yang baik.
Lebih baik kita fokuskan untuk menguatkan lagi ummah.
Kalau kita tengok sekeliling, banyak corruption dalam kepala otak orang.
Lebih baik kita menuntut sesuatu ilmu yang dapat membantu saudara² kita kat Malaysia ni.
Kalau tak kat Palestin, kurang² kat Malaysia lah kan.
Kita bangunkan Islam.
Bukan Islam sekadar nama.
Kita praktikkan Islam itu sendiri.
Kan lebih baik macam tu?
Benefit kepada orang ramai, pada diri sendiri jugak. Kan?

Aku cakap kat kawan aku "Apa-apa awak buat pun, Jangan extreme. Kena balance. Akhirat awak kena balancekan dengan kerjaan dunia jugak. Jangan terlalu taksub".

Sbb apa yang kita buat di dunia pn untuk kebaikan akhirat jugak. Kalau tak, tidaknye Allah letak kita kat muka bumi ni. Apa-apa kita buat walaupun sekecil zarah akan ditanya kelak.

"Beramallah untuk dunia seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya. Beramallah untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati keesokannya." - Rasulullah s.a.w..


******************

"The most perfect people among you is the best in akhlaq and the best among you are who are kind to their wives" - hadeeth

"Take care of yourself and everything will be taken care of," (janganlah kita risau akan apa-apa yang buruk terjadi pada diri kita, kerana apabila kita jaga hubungan kita dengan Allah, jaga diri kita sebaik²nya, Allah akan jaga kita, InsyaAllah. Just have faith.)

"Evil will automatically vanish when the good (the truth) comes. In order to change to the better, don't worry about evil (or bad things), just worry(think) about doing good".

To change people, don't change the effect, but change the cause.
We can relate this topic with a simple discussion.
-kenapa kebanyakan manusia di zaman ni tak pedulikan tentang halal haram di sisi Islam..
sebab, kebanyakan manusia tidak ada faith, dan tidak percaya akan datangnya hari kiamat, dan perkara2 ghaib. Kalau manusia benar2 sedar dan selalu ingat mati, tentu soal halal haram tidak diabaikan.

Waktu Rasulullah saw menyebarkan Islam di Mekah selama 13thn, yang disentuh pun adalah soal 'aqidah, belum solat dan puasa lagi. Di situ lah semuanya bermula. Membentuk hati. Wallahu'alam.

No comments: